Mini-anmeldelse: Fototeknik af Casper Tybjerg

Fototeknik, Mennesker og Fotobogen af Casper Tybjerg

Så her jeg gnavet mig gennem endnu en af Casper Tybjergs fotobøger. Jeg har tidligere læst og lavet en anmeldelse af Fotobogen. Denne gang er det bogen Fototeknik af Casper Tybjerg jeg har læst. Det er den første bog i en planlagt serie med 6 bøger, der skal gå mere i dybden end fotobogen.

Bogen henvender sig, med egne ord, til alle brugere af DSLR kameraer, både nybegyndere, øvede og professionelle. Det er selvfølgelig et fint salgsargument, men jeg er ikke enig. Bogen giver en ganske fin grundlæggende gennemgang af de forskellige parametre man har at skrue på inden for fotografi, som lukketid, blænde og iso. Den beskriver også fint hvordan disse hænger sammen og hvorledes de kan bruges kreativt til at opnå forskellige effekter. Men min mening er at niveauet er til nybegyndere og let øvede, og de fleste erfarne hobbyfotografer og professionelle vil finde bogen for basal.

Bogen har også en grundlæggende gennemgang af objektiver og andet tilbehør der er interessant for DSLR fotografer. Igen er gennemgangen rigtig god for begyndere, men det er viden som øvede og proffer allerede sidder inde med. Capser Tybjerg er Nikon fotograf og derfor er funktioner i kameraet gennemgået ud fra et Nikon kamera, og det er selvfølgelig ok, og det meste kan oversættes til andre kameraproducenter. Men som Casper nævner flere gange, skal man læse manualen til sit kamera for at finde de rigtige funktioner.

Alt i alt synes jeg det er en god og relevant bog om fototeknik, hvis man er begynder, og jeg ville selv have haft glæde af at læse den da jeg fik mit kamera, det havde nok fået mig hurtigere frem. Med det sagt, vil jeg dog tilføje at man hurtigt kan finde tilsvarende informationer og beskrivelser på nettet. Der ligger et utal af gratis og betalings lektioner som i mine øjne er bedre, de kræver dog at man kan engelsk. Fordelen ved at have det på bogform er at man kan have den med sig. Det er endnu en ting jeg mener er relevant for begyndere.

Så hvis du står og skal købe dit første digitale spejlreflekskamera så vil jeg varmt anbefale at du også køber og læser Fototeknik af Casper Tybjerg. Hvis du allerede har et DSLR og føler dig bare nogenlunde fortrolig med sammenhængen mellem lukketid, blænde og ISO, så vil jeg anbefale at du finder fotolektioner på f.eks. youtube.com der matcher dine fotointeresser.

Be the first to comment